W miesiącu lutym obchodzony w Europie Dzień Numeru Alarmowego 112
Numer alarmowy 112, to system powiadamiania ratunkowego, funkcjonujący na terenie kraju, który składa się z 17 centrów powiadamiania ratunkowego – po jednym w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu
Został wprowadzony uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku i usankcjonowany Dyrektywą 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej). 112 to numer alarmowy, bezpłatny i dostępny na terenie całej Unii Europejskiej zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Numer alarmowy 112 można wybrać w telefonie nieposiadającym karty SIM.
Zgłoszenia z numerów alarmowych 112 i 997 trafiają do operatorów numerów alarmowych zatrudnionych w centrach powiadamiania ratunkowego. Operatorzy przekazują drogą elektroniczną, wszystkie zebrane o zdarzeniu informacje do odpowiednich dyspozytorów Państwowej Straży Pożarnej i Policji, którzy decydują o zaangażowaniu odpowiednich jednostek. W 2021 roku rozpoczęło się przełączenie numeru alarmowego 998 do 112. Oznacza to, że dzwoniąc na numer alarmowy 998 zostaniemy połączeni z operatorem CPR, który przyjmie zgłoszenie i przekaże je do właściwej jednostki Państwowej Straży Pożarnej oraz innych służb, jeśli będzie taka potrzeba. Dążąc do zapewnienia jednolitości systemu w Polsce, docelowo również numer alarmowy 999 będzie obsługiwany w centrach powiadamiania ratunkowego.
Operatorzy numerów alarmowych w Centrach Powiadamiania Ratunkowego obsługują zgłoszenia dotyczące m.in.:
- zagrożenia życia, zdrowia i bezpieczeństwa,
- zagrożenia mienia i środowiska (sytuacje nagłe),
- zagrożenia czyjejś wolności,
- przestępstw lub zakłócania porządku publicznego,
- kiedy niezbędne jest natychmiastowe działanie Policji, Państwowej Straży Pożarnej lub Państwowego Ratownictwa Medycznego.
Aby dowiedzieć się możliwie jak najwięcej o tym jak to wszystko działa i jak w rzeczywistości wygląda praca operatora zaprosiliśmy do nas panią Patrycję Nowicką oraz pana Macieja Rzysko, którzy pracują od kilku lat w Olsztyńskim Oddziale Centrum Powiadamiania Ratunkowego. W bardzo przystępny a zarazem profesjonalny sposób przedstawili nam wszystkie niezbędne informacje dotyczące swojej pracy oraz wszelkie nieprawidłowości związane z przyjmowanymi zgłoszeniami. Uczestnicy zadawali masę ciekawych pytań i w ten sposób utrwalili sobie zasady właściwego postępowania. Wyszliśmy z tego spotkania bogatsi o wiedzę , która może kiedyś pomóc uratować nasze lub czyjeś życie.